KENYATAAN AKHBAR
berhubung
PEMBATALAN KELAYAKAN SEBAGAI CALON
PEMILIHAN MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR
UNIVERSITI PUTRA
PENDAHULUAN
Proses pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Putra
KES 1 : PEMBATALAN KELAYAKAN BERTANDING TERHADAP 8 CALON
Pembatalan yang diterima oleh 8 calon Pro-Mahasiswa termasuk saudara Mohd Lukman Al-Hakim B Low Abdullah dengan alasan kegagalan melengkapkan borang pencalonan dengan selengkapnya walaupun kesilapan itu berpunca daripada kesilapan pemakluman daripada pegawai JKP sendiri. Pembatalan ini termansuh setelah rayuan yang dibuat diterima.
KES 2 : PEMBATALAN KEDUA TERHADAP SAUDARA LUKMAN AL-HAKIM
Pembatalan kedua ini berhubung bantahan yang dibuat oleh seorang calon berhubung kegagalan Saudara Lukman Al-hakim untuk menafikan salah seorang mahasiswa yang mengaku sebagai pencadang beliau dalam satu sesi taklimat calon bersama pencadang calon. Bantahan ini ditolak setelah pengadu gagal membuktikan kesahihan aduan.
KES 3 : PEMBATALAN KETIGA TERHADAP SAUDARA LUKMAN AL-HAKIM
Pembatalan ketiga ini diterima berhubung bantahan yang dibuat terhadap beliau di atas tindakan beliau mengoyak satu notis yang dikeluarkan oleh JKP walaupun terdapat keraguan dalam membiktikan kesahiahn notis tersebut daripada JKP. Tiada rayuan dibuat terhadap bantahan ini.
Perkara tersebut di atas dan
Adalah dimaklumkan bahawa saya ingin mencabar kesahan terhadap keputusan JKI untuk membatalkan pencalonan saya menerusi
Alasan-alasan tindakan saya adalah:-
1. Merujuk kepada keseluruhan kandungan tatacara pemilihan MPP UPM 08/09 (setakat 08/01/09) didapati bahawa tiada tafsiran Jawatankuasa Pemantau (JKP) sebagaimana yang dinyatakan di dalam kandunagn
2. Sekiranya merujuk kepada tatacara 32(1), peruntukan yang tersedia hanyalah sekadar membuat pemantauan dan pengawasan sahaja dan ini tidaklah termasuk bidangkuasa membuat aduan sehingga boleh membatalkan sesuatu pencalonan. Selain itu, saya menyatakan behawa peruntukan ini masih lagi gagal menjelaskan dan/atau mendefinisikan maksud dan/atau bidangkuasa Jawatankuasa Pemantau sebagaimana kandungan
3. Saya tidak menafikan bahawa pihak JKI mempunyai bidangkuasa sebagaimana tatacara 6(7)(a)(vii). Walaubagaimanapun, saya memohon penjelasan atau pertimbangan pihak tuan mengenai tatacara 6 secara keseluruhannya bahawa setiap keputusan JKI perlu diputuskan sekurang-kurangnya oleh satu pertiga keanggotaan dan bukanlah bergantung kepada satu kuasa muktamad oleh pengerusi JKI (dalam erti lain dengankata lain kuasa veto dan/atau kuasa penentu).
4. Seterusnya, tiada istilah dan/atau kejadian mengganggu tugas mana-mana pegawai dan/atau JKP sepertimana yang dinyatakan. Ini adalah kerana, segala maklumat telah dapat diakses dan/atau disampaikan kepada
5. Saya juga menyatakan pembatalan ini memprejudiskan pencalonan saya sebagai calon wakil pelajar di mana salinan aduan bertulis tidak diserahkan kepada saya. Malah, saya tidak diberi peluang langsung untuk menjelaskan kedudukan saya di dalam hal ini. Pembatalan ini diterima secara tiba-tiba dan saya tidak mempunyai asas pengetahuan tentang dakwaan ini.
6. Aduan ini antara lain adalah tidak jelas di mana butir-butir aduan seperti masa, pengadu dan kandungan tidak dijelaskan dan/atau dimaklumkan kepada saya. Sekali lagi aduan ini telah memprejudiskan saya di mana saya tidak mempunyai pengetahuan yang jelas mengenai butiran aduan.
Sehingga penjelasan lanjut mengenai perkara-perkara yang disentuh sebagaimana kenyataan lanjut mengenai perkara-perkara yang disentuh sebagaimana kenyataaan di atas, saya berpendapat bahawa pembatalan pencalonan saya adalah tidak sah dan terbatal kerana gagal mematuhi peruntukan-peruntukan di dalam tatacara dan selnjutnya gagal memberikan penjelasan lanjut mengenai kelompangan (lacuna) di dalam tatacara yang sama.
KES 4 : PEMBATALAN TERHADAP SAUDARI NOR AZHANI BT ABDUL RAHMAN
Pembatalan kelayakan bertanding ini berhubung kegagalan saudari Nor azhani untuk mengikut tatacara yang ditetapkan iaitu telah menggunakan bahan kempen berbentuk gambar yang ditampal pada kenderaan persendiriannya. Rayuan telah dibuat namun rayuan tersebut ditolak.
Alasan pembatalan ini adalah kerana setelah merujuk kepada 31 (4), didapati bahawa saya menjalankan perarakan. Mengikut maksud biasa (common usage) bagi perarakan adalah sekumpulan manusia berjalan bersama-sama di dalam suatu barisan.
Tetapi di dalam kejadian ini, saya hanya berdua dengan pencadang saya di dalam perjalanan pulang ke kolej dan bukan atas niat untuk berarak atau sebaliknya sebagaimana yang diertikan oleh maksud perarakan di dalam penggunaan biasa seharian.
Seterusnya saya juga merujuk kepada 35(2), mengenai penggunaan kempen secara bercetak atau elektronik. Saya menjelaskan bahawa kenderaan tersebut adalah milik persendirian saya yang mana pada sebarang masa tidak bertujuan untuk digunakan bagi maksud berkempen sebagaimana yang dimaksudkan oleh penggunaan biasa maksud ‘kempen’ sepertimana 35(2).
Seterusnya, saya mohon merujuk kepada tatacara pemilihan MPP UPM 08/09 (setakat 08/01/09) secara keseluruhannya saya mendapati bahawa tiada sebarang klausa atau peruntukan yang menyatakan atau menjelaskan bidang kuasa Jawatankuasa Pemantau (sepertimana kandungan
PENUTUP
Kami juga melahirkan kekesalan dimana pihak pentadbiran university gagal/enggan/cuai dan/atau/abai memberikan akses kepada para pelajar UPM mengenai keberadaan perlembagaan Universiti Putra
Ini merupakan suatu penafian university terhadap hak-hak asasi manusia iaitu, hak untuk mendapatkan informasi/pelajaran sebagaimana termaktub didalam perlembagaan persekutuan
Terakhirnya kami memohon pihak JKNCBRP dan/atau mana-mana pihak berwajib university memberikan penjelasan lanjut secara bertulis atau penerangan umum tentang isu-isu dan permasalahan yang timbul.
Sehingga sebarang penjelasan dibuat, kami menegaskan bahawa pembatalan kami adalah tidak sah danterbatal kerana gagal mematuhi tatacara dan/atau mana undang-undang yang terpakai.
PAKATAN PRO-MAHASISWA UPM
0 comments:
Post a Comment