..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Thursday, January 8, 2009

Mampukah Mahasiswa?

Era perjuangan mahasiswa, semakin hari semakin menampakkan sinarnya setelah sekian lama kita bergerak dan berjuang. Namun, dalam kita bergerak kerja dan berjuang, begitu banyak ujian dan halangan terpaksa kita tempuhi. Ini bukanlah sebagai satu alasan yang membuatkan kita terduduk merintih kesedihan dengan mengenang nasib kelemahan diri yang tiada langsung manfaat dan faedahnya. Kerana prinsip dan pegangan kita dalam perjuangan ialah bukan melihat kepada sejauh mana pengorbanan yang telah banyak kita lakukan, kerana mungkin ia akan menyebabkan kita berputus asa dan marah apabila ada di antara golongan sasaran yang tidak mengikut apa yang kita bawakan. Sebaliknya apa yang perlu kita lakukan ialah dengan menghisab kelemahan diri dan bertekad di dalam hati sedalam-dalamnya untuk kita pecahkan tembok sempadan ini dan terus maju bergerak melangkah ke hadapan dengan gigih dan berani.


“Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati, kerana kamu yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman.” (Surah Ali Imran 139)”


Ingat sahabat-sahabat yang dikasihi, andai kata pada hari ini perjuangan ini diselitkan dengan emosi dan sangkaan buruk, maka sedarilah bahawa itulah sebenarnya racun yang paling berbisa untuk menghancurkan gerak kerja kita selama ini. Kerja ini tidak dibayar gaji mahupun elaun tambahan daripada mana-mana pihak, malahan kitalah yang mengkorbankan harta dan keringat kita sendiri demi melihat Islam itu bersinar kembali. Jauh di lubuk sanubari kita, tersimpan satu hasrat dan tekad yang sama, itulah yang mengikat kekuatan ukhwah di antara kita. Biarlah susah payah itu kita rasai bersama, anggaplah kepahitan dan kepedihan itu sebagai satu hidangan yang manis untuk kita telan demi meneruskan perjalanan dakwah dan impian yang kita harapkan.


“Allah mencintai mereka dan mereka juga mencintai Allah, lemah lembut kepada orang muslim, izzah (tegas) dihadapan orang kafir, berjuang di jalan Allah dan tidak gentar kepada golongan yang mencela dan mengadu domba” (Al-Maaidah:54)


Dalam kita berjuang dan bergerak, ada kalanya kita berasa bersalah kerana kita terpaksa berhadapan dengan mereka yang tidak memahami akan perjuangan dan pembawaan kita yang sebenar. Adakalanya kita dimalukan, difitnah, ditindas dan tomahan yang kita terima bertubi-tubi ibarat kita tidak lagi mampu untuk bergerak melangkah. Hanya senyuman dan gurauan yang menjadi hiasan penghibur kepada kepedihan dan kesakitan daripada tekanan yang kita hadapi. Ingatlah sahabatku, saat engkau berduka cita, Allah mengetahuinya, saat engkau merintih menitiskan air mata, Allah membelaimu dengan kasih sayangNYA. Saat engkau ingin bergerak melangkah melawan kesakitan yang engkau rasai, Allah memandangmu dengan kasih sayangNYA. Ayuh sahabatku, gengam erat tanganmu, kobarkan semangatmu, hancur leburkan segala kesakitan yang melanda, dunia sedang menangis menanti kehancuran. Mari kita tegakkan kebenaran! Allah Akhbar!
Mohd. Lukman Al Hakim
Jurucakap Pro Mahasiswa UPM

0 comments:

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox