..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Friday, October 10, 2008

‘Student Power’ kembali bergema di kampus hijau (UPM)


Tanggal 8 Oktober 2008 satu sejarah yang telah diukir oleh Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia apabila pada jam 11 pagi tadi tiga orang wakil Pro-Mahasiswa, Mohd Lukman Al hakim b Low Abdullah, Khairul Azwin bt Puzi dan Lau Wai Seng telah menghantar memorandom kepada Naib Canselor Universiti Putra Malaysia, Prof. Datuk Dr. Nik Mustapha Raja Abdullah.

Lebih kurang 30 orang penyokong turut hadir di foyer pentadbiran untuk bersama-sama mengiringi tiga orang wakil tersebut semasa penyerahan memorandum. Kehadiran media juga menghangatkan suasana pada pagi itu apabila pihak media juga mengadakan sidang media selepas penyerahan memorandum tersebut.



Setelah tiga orang wakil Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia naik ketingkat atas pentadbiran untuk menyerah memorandum tersebut, keadaan kelam-kabut apabila ramai pegawai keselamatan yang hadir cuba menghentikan penyerahan memorandum dan sesi pembacaan memorandum dari salah seorang daripada wakil Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia.

Dalam menuntut pilihanraya yang telus, bersih dan adil, Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia telah mengemukakan beberapa tuntutan mahasiswa menjelang pilihanraya kampus 2008 iaitu:

1. Suruhanraja pilihan raya melibatkan pemerhati daripada pihak luar yang adil dan saksama seperti SUHAKAM dan MAFREL sebagai badan perlaksana pilihan raya.

2. Pilihan raya kali ini tidak berat sebelah dan tidak menyebelahi mana-mana pihak.

3. Memansuhkan penggunaan e-voting untuk mengundi semasa pilihan raya kerana perlaksanaanya amat meragukan.

4. Sistem bertanding atas tiket parti bukan individu, antara alasannya:

- Mendapat kerjasama dan sokongan daripada semua ahli parti

- Akan menghasilkan impak atau kesan yang lebih besar kepada suasana Piliharaya kampus.

5. Tiada gejala samseng atau pergaduhan berlaku semasa tempoh kempen pilihanraya terutamanya daripada pihak ‘harimau maut’ dan seantero dengannya yang cuba mengganggu calon dan ahli jentera pilihanraya untuk melaksanakan tugas mereka.

6. Tiada campur tangan daripada pihak yang tiada kena-mengena dengan pilihan raya kampus ini terutamanya pihak keselamatan dan pihak pengurusan kolej yang cuba mengugut calon dan jentera pilihanraya..

7. Wang cagaran untuk calon yang bertanding dikurangkan.

8. Tempoh kempen calon semasa pilihanraya kampus dipanjangkan kepada tujuh hari bekerja.

9. Membenarkan jentera pilihanraya menggunakan bahan kempen yang berwarna.

Selain daripada itu, Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia mengemukakan beberapa tuntutan mahasiswa terhadap bidang kuasa MPP UPM:

1. Pihak pentadbiran universiti mengembalikan kuasa dan hak MPP yang sebenarnya kepada MPP yang telah menang.

2. Semua peruntukan untuk aktiviti pelajar mengikut persatuan diserahkan kembali kepada kuasa MPP.

3. Beberapa pelajar yang telah menjadi MPP supaya bersidang bersama dalam SENAT UPM.

4. MPP merupakan badan bebas yang tidak perlu dikawal oleh mana-mana pihak terutamanya pihak Bahagian Hal Ehwal Pelajar.

Sekalung penghargaan untuk pihak keselamatan Universiti Putra Malaysia kerana telah membenarkan wakil Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia untuk melakukan penyerahkan memorandum kepada Naib Canselor Universiti Putra Malaysia. Jutaan terima kasih kepada pihak media kerana sudi hadir pada sesi penyerahan memorandum semalam tadi.

1 comments:

ombakmelayu said...

harimau maut tu kumpulan ape?

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox