..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Tuesday, October 21, 2008

Dua pelajar UPM dedah isu di Parlimen

Dua pelajar cemerlang Universiti Putra Malaysia (UPM), yang dibuang kolej kediaman menjelang minggu peperiksaan, akan mendedahkan nasib yang mereka alami di bangunan Parlimen esok.

Nur Shafiqa Mohd Ali dan Nor Farhana Farzieana Azmi mengesahkan, mereka akan menyertai satu sidang media bersama wakil rakyat Ampang, Zuraida Kamaruddin jam 12.30 tengah hari.

Nur Shafiqa, yang juga exco Persatuan Mahasiswa Islam UPM, memberitahu Malaysiakini hari ini, wakil persatuan itu dijangka turut hadir.

Kedua-duanya mencapai keputusan lebih CGPA 3.5 mata, diarahkan meninggalkan Kolej Tun Perak mulai 15 Oktober, sehari selepas notis rasmi dikeluarkan.

Selain kecemerlangan akademik, Nor Farhana Farzieana juga aktif dalam Majlis Perwakilan Mahasiswa UPM sesi lepas yang berakhir awal bulan ini.

Mereka yang menganggotai Kelab al-Biruni UPM, sebuah kumpulan eksklusif pelajar cemerlang universiti itu, kini sedang menghadapi peperiksaan akhir semester.

Dalam surat arahannya, UPM menyatakan kedua-duanya berada di kolej itu “secara tidak sah” dan “tanpa pengetahuan pihak pengurusan kolej”.

Malaysiakini difahamkan universiti itu dijangka mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung isu berkenaan petang esok.

Menurut siaran media pejabat Zuraida, yang juga ketua Wanita PKR, dua mahasiswa itu hadir “bagi mendedahkan hal sebenar” yang berlaku terhadap mereka.

“Mereka juga mahu masyarakat sedar dan mengambil perhatian terhadap isu institusi pendidikan tinggi khususnya di bahagian pentadbiran yang secara langsung merupakan akibat utama terhadap kejatuhan kualiti dan taraf institusi pengajian tinggi awam,” kenyataan pejabat ahli parlimen Ampang dipetik.

Kedua-duanya menetap di kolej itu sejak awal semester ini setelah pengurusan kolej meluluskan permohonan mereka.

Pada asalnya, nama mereka tidak tersenarai sebagai penghuni kolej itu semasa pendaftaran semester ini, awal Julai lalu, walaupun dimaklumkan mendapat tempat seminggu sebelumnya.

Hasil perbincangan dengan pentadbiran kolej, Malaysiakini difahamkan, mereka akhirnya dibenarkan tinggal.

Namun, Jumaat dua minggu lepas, selepas menginap lebih tiga bulan di asrama berkenaan, pintu bilik mereka telah dikunci oleh pengurusan kolej tanpa sebarang notis rasmi.

Borang permohonan Mahasiswa Luar kampus (MLK) turut diselitkan bagi menyatakan mereka harus mencari kediaman di luar UPM.

Mereka bagaimanapun tidak mengisi borang itu kerana tidak berminat berbuat demikian.

Kedua-dua pelajar perempuan itu sekarang menumpang di rumah seorang rakan di Seri Serdang, taman perumahan bersebelahan kampus tersebut.

6 comments:

Sham K10 said...

syabas aku ucapkan...macam nilah..mahasiswa kena berani. aku ada gak kisah yang aku nak dedahhkan...tunggu..selamat berjuang..

Sedia Glamer said...

hai...tak takut auku ker? giler glamerlah korang ni...sengaja cari pasal...orang lain kena buang gak.x kecoh pon?dah x layak..blahlah..

Nuar Alumnai said...

Ini yang mereka nak... Hubungan secara terus dengan politik luar...
Itu lah sebab mereka nak auku dimansuhkan.... Ini kerana hanya parti politik luar pemikir untuk mereka... Mereka lebih kurang boneka dalam kampus... Wadah perjuangan untuk politik luar,bukan memperjuangkan hak mahasiswa sebenarnya...
Hak mereka pon tak bole mereka bela..tu yang samapi ke Parlimen tu... tunggu Q dibentangkan dalam parlimen kot lepas nie

ombakmelayu said...

Universiti kan mempunyai saluran.bila shafiqa dan farhana buat macam nie seolah2 masalah ni xda sorang kat universiti yang boleh tolong.

Anak said...

Ni apa kes??? Benda kecik diperbesar-besarkan... Orang len kena buang ok je... Nanti korg nak kawen jgn lupa gak eh usulkan kat parlimen baru gempak.. Ramai org dtg majlis kawen korg tu... Camni ke pemikiran bdk al-biruni yang dikatakan golongan bijak pandai??

Anonymous said...

come on la,korg bdk pandai,jgnla jd 'kambing hitam'.korg ni dh diperalatkan org lain.ingatla sikit,korg 2 bkl ckgu nti.cmnela nk mndidik klu asyik bpolitik je.jgn tlalu taksub.

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox