..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Thursday, October 23, 2008

Aktivis siswa nafi tumbuk pegawai UPM



Seorang aktivis pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) membuat laporan polis hari ini terhadap blog yang mendakwa beliau telah menumbuk pegawai Bahagian Hal Ehwal Pelajar sewaktu dua mahasiswi berpindah kolej minggu lepas.


Mohd Lukman Al-Hakim Low Abdullah memberitahu Malaysiakini, laporannya di balai polis Serdang pagi ini berkaitan artikel 'Pegawai HEP Dipukul Mahasiswa Propembangkang' pada 16 Oktober yang didakwa "palsu" dan "menjatuhkankan maruahnya".

Dalam blog Angin Perubahan, aktivis itu didakwa memukul pegawai berkenaan Fahmi Azar Mistar sewaktu mereka hadir menyaksikan perpindahan keluar dua mahasiswi Nor Farhana Farzieana Azmi dan Nur Shafiqa Mohd Ali dari Kolej Tun Perak sehari sebelumnya.

Blog itu mendakwa aktivis pelajar bertelingkah dengan Fahmi Azar "sebelum bertindak ganas memukul pegawai terbabit" pada 12.15 tengah hari 15 Oktober lepas.

Kejadian itu telah dilaporkan kepada polis dengan nombor Serdang/006582/08, lapor blog itu lagi.

"Mangsa menegur Norfarhana dan rakan-rakannya agar menjelaskan hutang kepada kolej sebelum berpindah kerana menduduki kolej secara haram.

"Kemudian tiba-tiba mangsa dipukul sekuat hati oleh Lokman," coretan di blog itu dipetik.


Dalam laporannya, Mohd Lukman Al-Hakim yang juga jurucakap kumpulan pelajar 'promahasiswa' itu turut menyebut Fahmi Azar mempunyai kaitan dengan blog tersebut berdasarkan gambar yang dimuatkan dalam blog itu.

"Pada masa itu, ada seorang pekerja ambil gambar menggunakan telefon bimbit,” katanya. “Macam mana gambar itu boleh ada (termuat) dalam blog itu?"

Pada masa kejadian, tambahnya, beliau tidak nampak orang lain mengambil gambar.

Jelasnya, pada waktu kejadian, beliau hanya menepis tangan pegawai tersebut kerana tidak puas hati dengan kata-kata yang dianggapnya "menghina Islam".

Laporan ini dibuat selepas beliau menemani presiden Persatuan Mahasiswa Islam UPM, Mohd Safwan Ab Ghani mengadu kenyataan Fahmi Azar kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Putrajaya.

Nur Shafiqa, exco persatuan itu, dan Nor Farhana Farzieana, bekas exco Majlis Perwakilan Pelajar UPM, dibenarkan kembali ke kolej kediaman itu mulai semalam sepanjang minggu peperiksaan sekarang.

Sewaktu dihubungi Malaysiakini hari ini, Fahmi Azar enggan mengulas isu beliau didakwa ditumbuk dan mengeluarkan kenyataan tersebut.

4 comments:

Unknown said...

Isk2... Korg ni suka sgt cari kesalahan orang lain... Wat la keje sendiri tu... Seorang pemimpin bukan untuk mencari kesalahan tetapi berusaha untuk memimpin dan memartabatkan tempat pimpinan... Mentang2 dapat sokongan dari politik luar da berani wat laporan polis la.. wat laporan JAKIM la... Kawan, jgn memutar belitkan cerita... Aku ada video semasa kejadian.. Tunggu dan lihat.. Allah maha mengetahui... Aku dapat dengar sepatah-sepatah perbualan korg di KTP melului video tersebut... Dari tafsiran aku, korg da memutar belitkn dan menambah-nambah cerita... Salam Perjuangan dari aku.. Hamaba yang lemah...

Anonymous said...

kite tgk sape btul sape slh..Allahu a'lam..

TULIS ONLINE said...

SALAM SEMUA...

Mata manusia mungkin boleh ditipu dan diputar belit, tetapi kita kena ingat bersama bahawa bersama-sama kita ada 2 MALAIKAT yang senantiasa melihat dan mencatat gerak geri kita sehinggalah gerak geri hati kita.

YANG PASTI, yang bersalah akan kita nampak di akhirat kelak. Biarlah dia bermaharajalela sekarang tapi YAKIN kepada hukum ALLAH itu adalah wajib dan kita perlu YAKIN bahawa yang bersalah dalam hal ini akan DILAKNAT ALLAH SWT DALAM KEHIDUPANNYA...!!!


Sarfarizmal Bin Saad
Universiti Kebangsaan Malaysia
http://Sarfarizmalsaad.blogspot.com

Anonymous said...

di mana kedamaian dan kemuafakatan sekiranya kita ini saudara seagama. adakah dengan memperbesarkan sesuatu perkara akan membantu memartabatkan imej islam dimata dunia. kepada mereka yang mengatakan orang lain salah dan sesat sila tunjukkanlah kepada kami yang senantiasa salah, sesat dan silap.

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox