..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Friday, February 13, 2009

Shazni: Presiden PMI, YB-YB ProM dicadang pakai kain batik

munirTeronoh 14 Feb. 5.21am | Speaker GAMIS, Sdr. Shazni Munir mencadangkan seluruh pemimpin mahasiswa Malaysia dipakaikan kain batik; sekiranya masih belum bersedia menentukan sikap dalam isu kudeta UMNO/BN di Perak sekarang.
Saya cadang semua Presiden PMI dan YB-YB kita (Ahli Majlis Perwakilan ProM dalam MPP) seluruh negara supaya terus memakai kain batik, jika masih berpeluk tubuh dan tidak berupaya menentukan satu-satu sikap,” tegasnya.

Kain batik menurutnya merupakan simbolik bagi mahasiswa yang bacul dan tiada pendirian ‘berdepan’ berhubung isu kudeta UMNO/BN tersebut.

Tambahnya lagi, beliau sama sekali tidak mempersenda atau menghina serta mempersalahkan kepemimpinan mahasiswi; dengan memberi simbolik tersebut.

Siswi kalau pakai kain batik, lumrahlah. Tapi, kalau Presiden PMI di UM, UKM, USM, UPM, UiTM, UTM dan banyak lagi IPT lain jika memakainya, sebenarnya merekalah yang mendorong orang lain menghina mereka,” jelasnya lagi.

Beliau juga menceritakan sejarah kebangkitan mahasiswa Indonesia dalam menjadi ‘hujung tombak nadi rakyat’ yang jauh lebih berdepan; berbanding saranannya ini di Malaysia.

Di Indonesia dahulu, waktu menentang regim Suharto, awalnya pemimpin umum mereka tidak memberi kain batik semacam yang saya cadangkan ini. Pemimpin-pemimpin mereka (mahasiswa) diberi 2 pilihan - sama ada menyimpan terus lampin wanita yang ‘berisi’ sebagai tanda bacul, atau pulangkan keris tanda muafakat dan dokongan nekad. Jadi, saya yakin cadangan ini munasabah,” ulasnya lagi.

Beliau juga mengajak mahasiswa bermuhasabah dan segera menentukan sikap dalam isu ini kerana mahasiswa adalah agent of change, check and balance, pressure group, independent groups, cataliyst dan sebagainya.

Beliau turut mencadangkan satu lagi Majlis Penentuan Sikap diadakan dalam masa terdekat ini; dalam kalangan seluruh kepemimpinan mahasiswa GAMIS dan MP-MP ProM di peringkat nasional berhubung isu tersebut.

Untuk pergi sejauh itu, beliau juga mendesak suatu Forum Tertutup diadakan untuk berwacana, meneliti, berbahas dan mengambil muafakat berhubung isu tersebut.

Ucapan ini disampaikan dalam Nasional Muslim Student Workshop sekitar jam 9.30 malam semalam, di sini.

Terdahulu, Speaker Mahasiswa Sdr. Shazni Munir telah memimpin angkatan mahasiswa GAMIS membantah kudeta UMNO/BN di Masjid Ubudiyyah, Kuala Kangsar (6 Feb.). -mahasiswakini

0 comments:

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox