..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Friday, February 6, 2009

senario politik hari ini dari kaca mata mahasiswa

Kebangkitan orang melayu pernah berlaku suatu masa dahulu dalam menjatuhkan sultan yang bersikap zalim terhadap rakyat. Peristiwa yang berlaku di negeri Johor yang masih diingat dengan peristiwa “Sultan Mahmud mangkat dijulang” merupakan sebuah tragedi berdarah dalam lakaran sejarah. kebangkitan bangsa melayu mengadakan sebuah revolusi menolak kepimpinan Sultan Mahmud yang bersikap terlalu zalim dan tidak adil terhadap rakyat sehingga membawa kepada kemangkatan baginda sultan. namun, kisah kebangkitan bangsa melayu ini tidak pernah dicatatkan sebagai revolusi rakyat menjatuhkan pemerintah.

Hari ini, reformasi kedua bangsa melayu selepas reformasi menolak kepimpinan Tun Dr Mahadir pada tahun 1998 berulang lagi namun bukan berlaku di Kuala Lumpur tetapi juga di sebuah tempat yang pernah mengukir sejarah tersendiri dalam pendudukan penjajah British iaitu di Kuala Kangsar, Perak.

reformasi kedua ini bukan sekadar menampakkan penentangan bangsa Melayu amnya terhadap pemerintahan kejam kerajaan Barisan Nasional, malah juga penentangan terhadap Sultan Perak sendiri.

Daripada kacamata seorang mahasiswa, senario politik yang berlaku hari ini merupakan natijah atau kesan kepada percaturan-percaturan politik semenjak awal kemerdekaan sehinggalah hari ini. percaturan yang dibuat oleh British suatu ketika dahulu yang memberi impak yang amat besar terhadap perlembagaan persekutuan mahupun negeri adalah bertujuan untuk melemahkan institusi sultan dan raja Melayu.


Percaturan yang dibuat pihak British itu adalah bagi menguntungkan mereka semata namun hari ini, setelah kuasa penjajah itu meninggalkan bumi Tanah Melayu, kekuasaan penjajah yang terdiri daripada golongan pemerintah ketika itu berubah seratus peratus kepada kekuasaan dan penentuan dasar negara merupakan milik mutlak rakyat.


angin perubahan dan kesedaran politik di kalangan rakyat Malaysia yang mula meningkat menyebabkan rakyat Malaysia kini sukar diperbodohkan. kuasa penentu kerajaan terletak di kalangan rakyat jelata sendiri kerana sistem perintahan raja berkuasa mutlak telah bertukar kepada sistem raja berpelembagaan. secara dasarnya, sistem raja berpelembagaan ini mengamalkan asas-asas demokrasi yang mutlak yang mana meletakkan rakyat Malaysia sendiri sebagai penentu halatuju negara.


secara jelasnya, politik Malaysia berada dalam suatu keadaan yang amat tidak stabil dan penentu kepada kestabilan itu hanyalah di tangan rakyat sendiri. hanya rakyat yang berhak menentukan halatuju perjalanan negara dengan membuat pemilihan terbaik terhadap kepemimpinan negara.


sebagai mahasiswa, suatu pembaharuan perlu dibuat dengan perancangan yang sebaiknya. ini kerana pergolakan yang berlaku hari ini merupakan penentu kepada masa depan negara yang bakal kita warisi suatu hari nanti. pergolakan yang berlaku di negeri Perak pasti merupakan suatu titik tolak ke arah sesuatu yang pasti terukir dalam sejarah Malaysia.




1 comments:

Anonymous said...

mengapa harus bicara politik?cuba tanya soalan "senario perniagaan di kaca mata mahasiswa"

siapakah yang selalu mengaku dirinya baik dan sempurna...

jawapannya : iblis

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox