..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Wednesday, June 18, 2008

Kaum Adam IPTA menuju kepupusan

0leh : Tendang Tepi

Semua institut pengajian tinggi mengalami masalah yang sama. Masalah kekurangan mahasiswa berbanding mahasiswi. Sejak 10 tahun kebelakangan ini, masalah tersebut selalu diperkatakan sehingga ia menjadi satu dokrin. Manjadi isu yang biasa dan sudah tidak popular. Isu ini sepatutnya sudah ada penyelesaiannya. Baru-baru ini, isu ini kembali disuarakan. Sedikit perkongsian ini untuk mencelikkan kembali mata kita yang mungkin telah tertutup dengan isu ini.

PUTRAJAYA 16 Jun - Kekurangan jumlah pelajar lelaki di semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini semakin serius dan membimbangkan terutama dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini.

Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Dr. Aminah Ayob berkata, lebih mengejutkan lagi trend penguasaan golongan itu dalam bidang teknikal termasuk kejuruteraan di universiti awam kian merosot dan kini didominasi pula oleh pelajar perempuan.

''Untuk kelayakan ke bidang perguruan sahaja, sebanyak 70 peratus dikuasai pelajar perempuan... di manakah pelajar lelaki?

''Trend kekurangan pelajar lelaki ini sebenarnya tidak di UPSI sahaja, tidak juga dalam kursus bahasa dan perguruan, tetapi meluas di seluruh universiti yang turut meliputi bidang profesional dan teknikal," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

(sedutan berita dalam Utusan Malaysia)


Apakah masalah sebenar yang menyebabkan masalah ini berlaku? Adakah tahap pemikiran pelajar lelaki tidak setinggi pelajar wanita? Dalam Islam, lelaki dikatakan memiliki 9 akal berbanding wanita. Ini mencerminkan keupayaan lelaki ynag sepatutnya melebihi kaum wanita. Tetapi permasalahan sekrang, ianya berlaku yang sebaliknya.

Apakah yang pincang sebenarnya? Kaum itu sendiri atau sistem yang kita guna pada hari ini. Tidak dinafikan, wanita dari dahulu sampai sekarng dikaitkan dengan kerajinan dan sistematik dalam membuat sesustu perkara. Mungkin fitrah semulajadi yang dianugerahkan. Leleki pula, tidak ramai yang bersifat demikian. Sedar atau tidak, sistem pendidikan negara kita lebih meraikan golongan yang rajin berusaha atau bahasa lain, rajin menghafal, menghurai dan sebagainya. Ini lebih memihak kepada fitrah semulajadi wanita. Secara tidak langsung is menutup peluang kepada kaum lelaki untuk mereka mempamaerkan prestasi mereka.
Menurut Aminah, Kementerian Pelajaran perlu mengubah teknik pengajaran ke arah yang lebih mengupayakan pelajar untuk menelaah dan berfikir.

''Kita jangan lagi bergantung kepada sistem peperiksaan yang berbentuk menghafal sebaliknya tukarkannya kepada teknik mengasah minda dan berfikir.

''Jika kekurangan pelajar lelaki di IPTA ini tidak ditangani dikhuatiri akan wujud ketidakseimbangan besar yang mengakibatkan penyertaan golongan itu dalam bidang profesional tidak menyerlah," katanya.

Ini hanya satu lontaran. Tiada niat untuk menyalahkan sesiapa. Kerana dalam setiap perkara ynag dibuat, kadang-kadang ia akan bersifat menguji sistem pada awalnya. Sistem pendidikan kita sudah lama diamalkan dan setiap masa ianya diubah supaya relevan dengan keadaan dan masalah semasa. Mungkin perlu sedikit lagi pembaikan dari masa ke semasa. Jikalau masalah kekurangan kaum lelaki ini tidak diambil berat, kita bimbang Malaysia akan kepupusan pemimpin dan profesional daripada kaum lelaki.

0 comments:

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox