..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Wednesday, June 11, 2008

Bestnya makanan...yang bakal tak best ialah...?

Oleh : Hazirah Hussin

BUKIT MERTAJAM 10 Jun – Pengusaha kantin sekolah di sekitar Seberang Perai mula menaikkan harga makanan yang dijual kepada pelajar sehingga 30 peratus dengan alasan kos bahan mentah meningkat mendadak sejak kebelakangan ini.

Tinjauan Utusan Malaysia di beberapa sekolah di sini hari ini mendapati harga kuih-muih, roti canai dan makanan berasaskan nasi di kantin sekolah naik paling ketara iaitu antara 10 hingga 30 sen manakala minuman kekal pada harga lama.

Pengusaha kantin yang ditemui memberitahu, kenaikan itu tidak dapat dielakkan ekoran peningkatan kos beras, ayam, tepung, sayur-sayuran dan plastik selain tindakan pembekal kuih-muih sekitar Seberang Perai menaikkan harga produk masing-masing....( berita lanjut, rujuk Utusan Malaysia, 10 jun 2008)

Di atas hanya sebahagian berita yang saya baca di akhbar pagi tadi. Saya percaya lepas ni, lebih banyak lagi berita ynag agak serupa akan dilaporkan. Ini baru kantin sekolah. Bersedialah untuk menerima kejutan kenaikan harga di kafe-kafe kolej di kampus masing-masing pula. Apa peranan kita? Apa peranan MPP? Apa peranan pihak Universiti? Peranan kerajaan?

3 comments:

hantu alergik megi said...

kita makan megi la. Megi kan bagus, dulu pun MPPUPM demo bila makanan di upm naik, mereka cadangkan kita makan megi je. Jom sama2 kita borong megi kat pasaraya...betul tak nurulikhsan? hahaha

Pemburu Malang said...

sial btol la, kata intelek, tapi duk sembang mcm tu je. Korang ni, kata je aktivis mahasiswa, tapi korang ni reti menulis je, korang tak wat apa2 tindakan pun. Pro-M la, BMB la, bengong je semua tu. Sembang kemas, wat satu habuk pun tidak. Pi mampus la, kata nk perjuangkan hak mahasiswa, tapi ape yang korang buat? Tulis, pastu bangga bila orang baca, padahal takde apa2 tindakan pun. BENGONG!!!

xXx said...

Oppsss,,,kebetulan terbuka blog nih.trasa jgk nk bg komen ni.

Bagus2, artikel yang bagus. Utk mereka yang suka Menyibuk, Menyemak, Membabi-buta, Menyalak dan bermacam2 M lagi. Sbb tu namanya pro-M. Hahaha.

Lepas PMI sudah hancur, lepas ni Pro-M pulak yg akan mampus...hahaha

MAMPUS LA KAMU PENYIBUK-PENYIBUK DI BUMI UPM!!!

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox