..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Monday, June 9, 2008

Dos kecil dahulu...


Oleh : Tendang Tepi

Baju sekolah putih?

Apa masalahnya?

Sejak akhir-akhir ni, semua orang sibuk berdebat pasal pakaian seragam putih pelajar perempuan sekolah rendah dan menengah. Sana-sini kedengaran orang bercakap. Pengetua tampil meluahkan kebimbangan. Para guru sepakat bersetuju. Makcik-makcik pula mula cuak. Tak senang duduk. Mula mengukur ketebalan,kenipisan baju sekolah anak gadis. Mula sedar dari lena. Aktivis-aktivis agama rancak memberi pandangan dan cadangan. Pertubuhan lain juga sibuk mengeluarkan respon. Pak menteri juga tak duduk senyap. Semua ni merespon saranan saudari munirah Bahari, Pengerusi HEWI PKPIM supaya kerajaan menilai semula pemakaian seragam sekolah putih bagi pelajar perempuan sekolah menengah dan rendah.

Apa yang tak kenanya dengan seragam putih?

"Baju berwarna putih sangat jarang untuk dipakai oleh pelajar perempuan menyebabkan ada daya tarikan di situ. Lebih-lebih lagi ia akan mengganggu mata lelaki, sama ada suka melihatnya atau pun tidak. Baju berwarna putih itu tidak sesuai dipakai oleh pelajar perempuan di sekolah kerajaan...." (Saudari Munirah Bahari,Pemimpin wanita PKPIM)

Ternyata ada yang gembira dengan saranan tersebut. Berbakul-bakul pujian, sokongan dan pandangan membina yang dilemparkan. Tapi tidak kurang juga yang kurang senang dengan amal maaruf dan nahi mungkar yang cuba ditegakkan.Malah melabelkan orang yang menyarankan sebagai kelakar, katak di bawah tempurung dan pelbagai lagi gelaran.Beberapa respon daripada pelbagai pihak:

“Baju kurung seragam berwarna putih telah sekian lama dipakai tanpa menimbulkan sebarang masalah. Masalah sosial dan gejala seksual yang semakin meruncing di kalangan pelajar sebenarnya berpunca dari krisis nilai, hakisan pegangan agama dan moral yang sedang hebat melanda masyarakat kini,” (Dr. Harlina Siraj,Wanita JIM )

”Something must be seriously wrong with local men if the sight of girls in their school uniform turns them on,” (Sisters in Islam)

" Dewan Pemuda PAS Pusat menyatakan sokongan yang tinggi terhadap cadangan tersebut dan turut mendesak agar pihak Kementerian Pelajaran segera mengambil tindakan sesuai dengan tuntutan agama yang mendidik agar kita senantiasa menutup apa jua ruang dan peluang yang menghela ke arah jenayah dan mungkar….” ( Ustz.Nasaruddin Hassan Tantawi,Pemimpin Pemuda PAS )


" Tuntutan agama ialah menutup dan menjaga aurat termasuk memakai tudung bagi pelajar perempuan Islam. Oleh itu Kementerian mestilah mengambil kira cadangan pelbagai pihak khususnya Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) untuk memastikan soal berpakaian ini dititik beratkan….” (Ustzh Nuridah Salleh,Muslimat PAS)

" Soal pakaian seragam sekolah pelajar perempuan bukanlah punca peningkatan kes gangguan dan jenayah seksual di kalangan pelajar " ( Dato' Seri Hishamuddin Hussein -Menteri Pelajaran Malaysia )

Pada pandangan peribadi saya, saranan daripada PKPIM itu amat baik. Walaupun jika kita melihat dari sudut lain, akar permasalahan yang sebenar bukanlah warna atau ketebalan pakaian seragam yang harus dibincangkan tetapi ada pokok masalah lain yang tersembunyi. Apa yang saya faham, masalah sebenar ialah masalah kroniknya moral dan akhlak masyarakat kita sekarang. Masalah ini telah lama disedari dan sekarang semakin meruncing. Bertitik tolak dari permasalahan ini, pelbagai masalah lain pula timbul. Untuk menyelesaikan masalah sebesar ini, kita memerlukan satu formula yang amat ampuh.

Formula itu sebenarnya sudah ditemui sekian lama. Cuma belum masih boleh diterima oleh masyarakat. Formula yang dimaksudkan ialah kembali kepada ajaran agama masing-masing. Disebabkan ’penyakit’ terlalu parah, dos ubat yang terlampau tinggi tidak mampu ditanggung oleh badan. Mungkin kita boleh bermula daripada dos yang rendah dahulu. Kemudian dos itu ditambah sedikit demi sedikit. Analoginya disini, penukaran warna seragam sekolah yang dicadangkan oleh PKPIM. Jika saranan ini diterima, kita yakin ia tidak dapat pun menyelesaikan masalah sebenar.

Tetapi sekurang-kurangnya,penyakit baru dapat dicegah sementara kita merawat penyakit yang sedia ada. Bagi kementerian yang berkaitan, saya mencadangkan penukaran warna seragam sekolah dapat dipercepatkan. Untuk mengatasi bebanan kewangan para ibu bapa, saya menyarankan penukaran seragam itu dilakukan secara berperingkat. Maksudnya, diwajibkan kepada pelajar yang baru mendaftar (sesi kemasukan pelajar baru).

Dengan ini, dalam beberapa tahun, semua pelajar akan berseragam baru tanpa membebankan ibubapa. Ini lebih baik daripada cadangan supaya pelajar diwajibkan memakai camisole, memilih kain jenis tebal atau melabuhkan tudung. Kerana, pada pengalaman saya, syarat itu tidak semestinya dipatuhi oleh pelajar. Dalam ramai2, pasti ada yang ingkar dengan alasan ”bukannya orang tahu kita ikut peraturan atau tak”.Tetapi jika warna yang diwajibkan diubah, pelajar tidak mampu beralasan lagi kerana perubahan yang ketara yang perlu dilakukan. Akhir kata, saya sekali lagi menyambut baik cadangan PKPIM dan mengharapkan pihak yang berkaitan segera bertindak...!

2 comments:

ana mujahid said...

salam...
saya pula berpendapat warna pakaian seragam putih tidak menjadi masalah sebenarnya yang menjadi masalah ialah tudung yang digunakan telalu pendek sehingga menapakkan batang leher. Sebagai cadangan peribadi saya, saya mencadangkan supaya pihak kerajaan mewajibkan semua pelajar perempuan beragama Islam bertudung ke sekolah dan tudungnya hendaklah dilabuhkan menutupi dada. bagi yang bukan Islam pula boleh terus memakai pakaian yang biasa dipakai.

Pakatan Pro Mahasiswa UPM said...

terima kasih atas pandangan ana mujahid. ye, sepatutnya begitu.back 2 Islam. back 2 al-Quran

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox