..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Thursday, August 7, 2008

kitar hidup mahasiswa



penat mengejar ikhtiar, bimbang kaki tersadung di lorong kecil..

aku melihat satu-satu tingkah, gaya, pesen ,mahasiswa yang keluar masuk di pintu SS itu. ada yang berdua, bertiga, berlima dan ada juga yang seorang. tidak termasuk pelajar asing yang bilangannya saban tahun meningkat. al maklumlah universiti ini dalam usaha menghasilkan nisbah 1:1 bagi pelajar degree dan post-degree. lantas aku terfikir apa sebenarnya kitar hidup kita sebagai mahasiswa.

yalah, bangun pagi mandi, solat subuh, breakfast, ke kelas. pastu assignment, lab report, ujian, jumpa lecturer (kadang2), beriadah, makan malam, ulangkaji dan tidur. begitulah saban hari. satu rutin yang telah ada skema. saban hari, minggu, bulan, tahun.. hingga habis pengajian 3, 4, (5?) tahun..

hmm, kalau begitulah gamaknya, apa beza kita dengan
zaman sekolah? dimana hebatnya istilah menara gading yang menjdi kebanggaan? apa taraf peningkatan institusi pengajian tinggi? apa pula beza pelajar dan mahasiswa? aku kecewa lantas mengerti.

tidak kusangka rupanya kehebatan istilah mahasiswa begitu ditakuti segolongan pihak. yelah, ikut hati mati, ikut iman aman, ikut nafsu lesu, ikut mahasiswa? bergoncanglah dunia!. tidak dinafikan akhir2 ini gelombang kebangkitan mahasiswa yang sudah punya kesedaran untuk menentang kebobrokan yang ada. mahasiswa kini sudah tahu untuk bersuara dan membela masyarakat.


sejak zaman DSAI lagi suara mahasiswa sudah bisa mendesingkan telinga pemimpin atasan dan mamapu menyelinap masuk ke mesyuarat2 tertinggi parti politik. hebat juga ya..

paling menyedihkan istilah mahasiswa di kad matrik pelajar telah ditukar kepada pelajar.. alangkah huduhnya...

(dipetik dari http://kafalifmim.blogspot.com)

0 comments:

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox