..Mengoptimakan sinergi GERAKAN MAHASISWA ke arah merealisasikan IMPIAN MAHASISWA.. ..dari MAHASISWA untuk MAHASISWA.. ayuh!!! bersama realisasikan misi ::KAMPUS MILIK MAHASISWA::

KALENDAR 2009

Friday, December 26, 2008

Perkasakan Pendidikan Kerohanian Untuk Banteras Jenayah Juvana


Gejala jenayah dikalangan pelajar bukan isu baru yang ingin dibincangkan. Menurut Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, 5,543 kes dilaporkan melibatkan jenayah juvana pada tahun 2004. Baru – baru ini, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia Tan Sri Lee Lam Thye menyatakan lebih 3,000 pelajar sekolah menengah ditahan kerana terbabit dalam pelbagai kesalahan jenayah sepanjang tahun lepas.


Fenomena ini hendaklah dipandang serius oleh semua pihak, lebih – lebih lagi kelompok pelajar ini merupakan generasi yang akan mencorak negara pada masa akan datang. Adakah kita sanggup melihat negara yang kita cintai ini dirosakkan oleh anak – anak dan cucu – cucu kita sendiri? Sudah pasti jawapannya tidak, dan kita sentiasa berdoa kepada tuhan supaya keluarga kita tidak terlibat dengan gejala tersebut.


Setiap orang menggimpikan kehidupan yang aman damai dan sejahtera tetapi adakah kita pernah bertanya kepada diri sendiri apakah usaha yang telah kita lakukan bagi mencapai matlamat tersebut?atau adakah kita hanya pandai menuding jari menyatakan kesalahan pihak – pihak tertentu apabila jenayah tersebut berlaku.


Menurut Timbalan Ketua Polis Negara,Tan Sri Ismail Omar, kadar indeks jenayah di negara ini dijangka meningkat pada tahun depan berikutan ramai yang hilang pekerjaan akibat kesan krisis ekonomi dunia. Beliau turut menyatakan aktiviti jenayah telah meningkat dengan kadar 5 peratus antara tahun 2007 dan 2008.


Pepatah Melayu ada menyebut melentur buluh biarlah pada rebungnya, manakala pepatah arab ada menyebut mencegah lebih baik daripada merawat. Apa yang ingin saya cadangkan disini adalah pihak Kementerian Pelajaran hendaklah memperkasakan pendidikan kerohanian dikalangan pelajar – pelajar sekolah bermula dari peringkat rendah hingga peringkat menengah.
Ini bukan bermaksud, tanggungjawab sepenuhnya diletakkan kepada pihak kementerian pelajaran semata – mata tetapi ia merupakan salah satu alternatif disamping pihak – pihak lain menggembeleng usaha tenaga bagi membenteras gejala tersebut.
Cadangan ini dilihat bersesuaian dengan usaha pihak kerajaan yang bercadang untuk merombak kurikulum pendidikan di sekolah menjelang tahun 2010.


Menurut Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, antara tujuan rombakan tersebut adalah bertujuan menilai kebolehan pelajar secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata. Ia juga bertujuan untuk menghasilkan modal insan yang mempunyai lebih ketrampilan, daya saing dan keyakinan diri yang tinggi, di samping mampu menempatkan diri mereka dalam suasana dunia lebih mencabar nanti.
Oleh itu, saya berpandangan sudah tiba masanya subjek – subjek yang berbentuk kerohanian seperti pendidikan Islam dan pendidikan moral dinilai dari sudut keberkesanannya. Modul atau silibus pengajaran tersebut hendaklah lebih bersifat praktikal dan menarik berbanding sekarang yang lebih kepada teori dan hafalan semata – mata.


Secara tidak langsung, ia menimbulkan penghayatan dan minat dikalangan pelajar. Seterusnya menjadi bekalan atau penampan kepada para pelajar daripada terjebak ke dalam gejala jenayah yang durjana.


Mohd Khairul Hidayat BerahimPresidenPersatuan Mahasiswa Melaka Universiti Malaya ( PERSAMA )

0 comments:

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By Loft Real Eestate | Modified By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox